Saturday, December 24, 2011

ukhwah fillah

Sahabat..

kekuatan bukanlah segalanya

Kerana Ia hanya sementara dan akan binasa

Tetapi mencintai dan menerima diri apa seadanya

Adalah wujud dari hamba yang bersyukur kepada Tuhannya

Mengejar kehormatan dan kekuasaan bukanlah tujuan

Tetapi mengejar cinta kasih selalu memberikan ketenangan

Maka, jangan kita larang sahabatmu jika dia menangis

Ajarkan dia untuk mengenali dan menerima perasaannya

Sahabat, katakan padanya…

Bahawa air mata adalah anugerah Tuhan yang indah

Sehingga dia belajar untuk tidak kecewa oleh emosinya

Dan jika mengerti, dia telah belajar untuk hidup dengan seteguhnya

Jangan pernah mengajar sahabat kita bagaimana menjadi cantik

Tetapi ajarkan dia untuk mencintai & menerima dirinya apa seadanya

Dan jangan kita ajarkan dia bagaimana untuk menyenangkan lelaki/wanita

Tetapi ajarkan dia untuk menyenangkan hati Tuhan yang menciptakannya

Isilah kehidupan kita dengan cinta, hikmat, dan kebijaksanaan

Bukan dengan harta, kecantikan tubuh, gelaran dan kekuasaan

Ajarkan sahabat kita menikmati keindahan mentari pagi

Dan kehangatan rasa ketika menggenggam pasir

Begitu juga kemesraan seekor kupu-kupu hinggap di atas bunga

Dan ajarkan dia menikmati merdunya suara titisan hujan

Jika kita ingin sahabat kita rajin beribadah kepada Allah

Maka, jadilah teladan untuknya dan gemakan keberadaan Allah dalam diri kita

Seseorang itu takkan dapat kita paksa berdoa dan bermunajat kepada Allah

Ketika dia tidak dapat menangkap makna ibadah yang terukir dalam kehidupan kita

Jika kita ingin sahabat kita mencintai ilmu pengetahuan

Pancarkan rasa ingin terus belajar dalam diri kita dan dirinya

kerana nasihat kita tak akan dapat membuatnya mahu membaca

Ketika dia tidak pernah menyaksikan kita menikmati ilmu

Jika kita ingin sa

habat hidup penuh kasih

Tunjukkan cinta kasih kita kepadanya

Kata-kata sahaja tidak akan mampu membuatnya mengasihi

Jika dia tak pernah merasakan cinta dan perhatian dari kita

Jadi, bagaimna cara kita mengajarkan sahabat kita?


Sumber: http://akuislam.com

Thursday, December 22, 2011


Di hening pagi,
Ketika sang suria masih lagi samar-samar memancarkan sinarnya,
Ketika dedaunan masih basah disirami embun,
Ketika seluruh alam masih lagi sunyi,
Diriku hanya bertemankan sepi.

Aku melihat alam ciptaan Allah,
Langit yang membiru dan terbentang luas,
Pokok-pokok hijau yang tidak henti berzikir kepada Allah,
Kerdil aku rasakan ketika berada di hadapanMu, ya Allah,
Aku tertunduk,
Tubir mata mula digenangi air jernih,
Aku hanyut dibawa bayangan minda.

Peristiwa-peristiwa semalam,
Seringkali menerjah minda,
Biarpun cuba dipadam dan dilupa,
Namun parut tidak akan pergi begitu sahaja,
Pengalaman hidup jauh dari jalan redha-Nya,
Membuatkanku benar-benar derita,
Tidak mahu aku kembali melalui jalan yang sama.

Ya Allah, aku cemburu!
Aku cemburu kepada mereka,
Mereka yang mempunyai hati yang dipenuhi dengan cinta,
Cinta kepada siapa?
Cinta kepada-Mu wahai Tuhan yang menciptakanku,
Jiwa mereka dihiasi dengan semangat jihad,
Hati mereka diterangi dengan nur cinta yang abadi,
Iman memenuhi kamar sanubari,
Jalan perjuangan sedia mereka tempuhi,
Walaupun mmpunyai ranjau yang melukai.

Segala dugaan yang mendatang,
Dengan tabah mereka lalui,
Setiap tohmahan dan cacian,
Tidak pula mereka peduli,
Kerana hati mereka begitu asyik,
Terleka dan tenggelam oleh manisnya cinta.

Sedang aku di sini,
Dalam kesamaran masih tercari-cari,
Ke manakah hala tuju diri,
Setiap kelemahan berdikit-dikit ku cuba baiki,
Membersihkan kembali segumpal darah yang bernama hati,
Iman yang baru mula untuk berbuah,
Aku rasa begitu payah untuk dipertahankan.

Betapa hebatnya peperangan,
Yang terjadi antara iman dan nafsu,
Terkadang aku berasa ingin berhenti,
Berhenti daripada meneruskan langkah ini,
Tetapi aku tahu,
Bukan mudah untuk menggapai cinta hakiki,
Pengorbanan dan kesakitan harus aku lalui,
Demi sebuah pengakhiran yang bahagia,
Iaitu sebuah tempat di syurga yang ku damba.

Hembusan bayu menyedarkanku kembali,
Ya Allahu Ya Rabbi,
CintaMu menjadi dambaanku,
Dalam keheningan pagi ini,
Aku menadahkan tangan,
Bemohon dan merayu kepada-Mu,
Ampunkan segala dosa-dosaku,
Walaupun amat berat dugaan yang Engkau berikan,
Demi setitis cinta aku relakan,
Ya Allah berikanku kekuatan,
Amin ya Rabbal 'Alamin...


ikhlas dri hati....

sumber-Artikel iluvislam.com


aq redha ...


my sick come again..,my skin getting worse,as ussual,rean kna laa mkn ubat yg berdozeb-dozen uh...sungguh rean ta tpu,rean pnat sgt dgn smua nie,slma 16 thun rean brnafas at dnia nie,slma 16 thon tu larh this sickness jd at rean..pena rean ckp,allah nie mmg ta syng rean,tp cpt2 rean istighfar,smua tu da dtntukan oleh Dia..alhamdulillah,stiap kli rean rsa sdeyh,cpt2 rean muhasbbah diri..
Allah sndiri brkata dlm al-quran:

” Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja)mengatakan: “Kami telah beriman,” sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. “


dan stiap kli rean mrasakan Ya Allah,berat nya ujian Mu..aq ta mmpu Ya Allah,brulah rean sdr bhawa Allah ada brfirman


Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

-Surah Al-Baqarah ayat 286



rean sdr bhwa Allah tdak akn mmbani seseorang tnpa kmampuannya sndri..Ya allah aq memohan keampunn drimu Ya Allah jka kdngkala mulut ku tdak mngucpkan syukur pdamau walhal aq thu bhwa smua yg enkagu brikan adlah untuk mngktkan iman aku ya Allah...Ampuni aku Ya Allah....

Monday, December 19, 2011

janag sedeh-sedeh



Jangan bersedih, meskipun kau merasa sangat sakit dengan apa yang dikatakan orang lain terhadapmu..

Jangan bersedih, meskipun apa yang dibuat belum membuahkan hasil yang memuaskan untuk dirimu..

Jangan bersedih, meskipun tatkala orang lain memandang rendah terhadap kemampuan yang kau miliki...

Jangan bersedih, meskipun engkau telah banyak kali terjatuh dan tersungkur sehingga hendak menangis..

Jangan bersedih, meskipun banyak onak duri yang menjadi rintangan dalam mencapai apa yang kau inginkan..

Jangan bersedih, meskipun saat itu kau merasa tersisih dari kehidupanmu..

Kerana ketahuilah, apa yang kau lakukan itu, jika bersedih, tidak akan membuahkan hasil,

Tidak akan boleh merubah apa – apa pun menjadi lebih baik,


Bersedih tidak akan menghilangkan sakit hatimu,

Bersedih tidak akan menghasilkan kerja yang memuaskan,

Bersedih tidak membuat orang memandang hormat kepadamu,

Bersedih tidak membantumu untuk tidak terjatuh lagi,

Bersedih tidak menghilangkan rintangan yang kau hadapi, dan

Bersedih juga tidak membuat mu boleh diterima didalam lingkunganmu..


Hidup ini memang penuh dengan cubaan yang harus dihadapi,

Tetapi yakinkanlah dari dalam lubuk hatimu,

Bahawa Allah tidak akan menguji seseorang melebihi kemampuan dirinya,

Yakinlah setelah gelap pasti terang akan menjelang..

Ujian dan cubaan yang diberikan kepada kita, kepahitan dan keperitan yang kita rasai,

Pasti ada makna disebalik itu semua,

Cuma bagaimana cara kita untuk mensyukurinya..

Jika ini ketentuan Allah,

Mari kita cuba tabahkan hati,

kerana pasti tersirat sesuatu di balik yang tersurat itu…

Kerana kita manusia biasa,

Tidak terdaya memikirkan apakah hikmahnya..

Apakah rahsianya..


Hidup ini terus berputar!

Tiada masa untuk berlengah!

Tiada masa untuk berpatah!


mari kita kuatkan hati yang serapuh kaca ini,

salutkan bersama doa tulus suci,

kerana doa itu tersimpan satu kekuatan,

kekuatan dari yang Empunya segalanya..


Dan pastinya dunia bukan milik kita, untuk kita atur segalanya,

Kerana takdir itu mengatasi tadbir…

Tadbir dari manusia yang lemah,

Takdir dari Tuhan Yang Maha Mencipta,

Simpan segala pahit dan duka, dalam surat kehidupan ini,

Yang penuh sirat pengajaran.

Disebalik yang terjadi pasti ada yang terjanji termateri sesuatu yang pasti jika kau ridha akan ketentuan Ilahi..


Siapa yang berbaik sangka kepada Penguasa ‘Arasy dia akan memetik manisnya buah yang dpetik di tengah tengah pohon berduri..

” Pimpinlah kami dalam menjalani kehidupan fana ini dengan kasih sayangMU yang tiada batasannnya..”

bulan pernah terbelah dua

Telah dekat datangnya saat itu (hari kiamat) dan telah terbelah bulan. (Al-Qamar (54): 1)


Kisah Terbelahnya Bulan

Lima tahun sebelum Nabi saw berhijrah dari Makkah ke Madinah, ada sekelompok orang Quraisy yang datang menemui baginda dan mengatakan: “Hai Muhammad, jika engkau benar-benar seorang nabi dan rasul maka datangkanlah bukti yang menunjukkan bahwa engkau memang benar-benar seorang nabi dan rasul.”

Maka Nabi bertanya kepada mereka: “Apa yang kalian inginkan?”

Mereka berkata dengan tujuan melemahkan dan menentang: “Belahlah untuk kami rembulan itu!”

Nabi SAW lantas berdiri beberapa saat. Baginda berdoa kepada Allah swt agar memberikan pertolongan untuknya dalam situasi seperti ini. Allah swt lantas memberikan ilham kepada baginda untuk berisyarat dengan menggunakan jari tangan baginda ke arah bulan. Tiba-tiba bulan tersebut terbelah menjadi dua bahagian. Satu bahagian menjauh dari bahagian yang lain selama beberapa jam kemudian bersatu kembali.

Maka orang kafir berkata: “Muhammad telah menyihir kita!”


Akan tetapi orang-orang yang cerdas diantara mereka mengatakan: Sesungguhnya sihir itu terkadang dapat mempengaruhi orang-orang yang menyaksikannya dan tidak dapat mempengaruhi seluruh manusia. Maka tunggulah rombongan yang datang dari perjalanan.”

Maka orang-orang kafir bergegas keluar menuju pintu-pintu kota Makkah untuk menunggu orang-orang yang datang dari perjalanan. Ketika rombongan pertama datang, orang kafir bertanyakan kepada mereka: “Apakah kalian melihat sesuatu yang aneh terjadi pada bulan itu?”

Mereka menjawab: “Ya, benar. Pada malam itu kami melihat bulan itu telah terbelah menjadi dua dan saling berjauhan satu dari yang lain kemudian kembali bersatu.”

Maka berimanlah sebagian dari mereka dan kafirlah orang-orang yang tetap kafir. Oleh kerana itu Allah SWT berfirman :

“Telah dekat datangnya saat itu (hari kiamat) dan telah terbelah bulan. Dan jika mereka (orang-orang musyrikin) melihat suatu tanda (mukjizat), mereka berpaling dan berkata: “(Ini adalah) sihir yang terus menerus”. Dan mereka mendustakan (Nabi) dan mengikuti hawa nafsu mereka, sedang tiap-tiap urusan telah ada ketetapannya. (Al-Qamar (54): 1-3).


Kisah Dari Sudut Moden (Angkasawan Amerika Ke Bulan)


Apollo 11 adalah misi luar angkasa pertama yang berjaya membawa manusia ke Bulan dan kembali dengan selamat. Apollo 11 merupakan salah satu dari projek NASA yang terbesar dengan belanja melebihi 100 billion Dollar, disaat negara Amerika mengalami kemelesetan ekonomi. Projek ini adalah salah satu perlumbaan meneroka angkasa semasa era perang Dingin dengan Soviet Union.

Apollo 11 dilancarkan pada 16 Julai 1969 menggunakan roket Saturn V dan tiba di bulan pada 20 Julai pada tahun yang sama. Pada saat mendarat di bulan, pesawat luar angkasa ini membawa Neil Armstrong, Edwin Aldrin, dan Michael Collins.

Disebalik kejayaan mendarat di bulan, para astronout ini secara tidak langsung telah membuat penemuan bahawa bulan pernah terbelah dua. Berikut adalah dialog semasa astronout ini diwawancara di sebuah stesen televisyen :

Pengacara: “Apakah rasional membelanjakan lebih dari 100 milion dolar Amerika hanya untuk mendaratkan seorang ilmuwan Amerika di atas bulan?”

Astronout : “Tidak, tujuannya bukan untuk mendaratkan ilmuwan Amerika di atas bulan, tetapi kami mengkaji struktur geologi bulan dari bahagian dalam.

Dan kami pun telah menemui satu penemuan saintifik, seandainya kita menghabiskan berjuta – juta dollar untuk membuat orang percaya terhadap penemuan tersebut, tentu tidak ada orang yang mempercayai kami.”


pengacara: “ apakah penemuan itu?”

Astronout: “Bulan ini pernah terbelah pada suatu ketika kemudian bersatu kembali.”

Pengacara bertanya: “Bagaimana anda mengetahui hal itu?”

Astronout menerangkan: “Kami mendapatkan sebuah sampel dari bebatuan yang membelah bulan dari permukaan hingga ke bahagian dalamnya. Kami membuat kajian dan berdiskusi dengan para pakar geologist dan mereka mengakui bahawa hal tersebut tidak mungkin terjadi kecuali jika bulan pernah terbelah kemudian bersatu kembali”


*Ura -ura bahawa Neil Amstrong telah memeluk Islam setelah kembali dari misi mendarat di bulan mungkin ada benarnya juga, mungkin setelah beliau menyaksikan kebenaran kejadian ini..

Telah dekat datangnya saat itu (hari kiamat) dan telah terbelah bulan. (Al-Qamar (54): 1)


Kisah Terbelahnya Bulan

Lima tahun sebelum Nabi saw berhijrah dari Makkah ke Madinah, ada sekelompok orang Quraisy yang datang menemui baginda dan mengatakan: “Hai Muhammad, jika engkau benar-benar seorang nabi dan rasul maka datangkanlah bukti yang menunjukkan bahwa engkau memang benar-benar seorang nabi dan rasul.”

Maka Nabi bertanya kepada mereka: “Apa yang kalian inginkan?”

Mereka berkata dengan tujuan melemahkan dan menentang: “Belahlah untuk kami rembulan itu!”

Nabi SAW lantas berdiri beberapa saat. Baginda berdoa kepada Allah swt agar memberikan pertolongan untuknya dalam situasi seperti ini. Allah swt lantas memberikan ilham kepada baginda untuk berisyarat dengan menggunakan jari tangan baginda ke arah bulan. Tiba-tiba bulan tersebut terbelah menjadi dua bahagian. Satu bahagian menjauh dari bahagian yang lain selama beberapa jam kemudian bersatu kembali.

Maka orang kafir berkata: “Muhammad telah menyihir kita!”


Akan tetapi orang-orang yang cerdas diantara mereka mengatakan: Sesungguhnya sihir itu terkadang dapat mempengaruhi orang-orang yang menyaksikannya dan tidak dapat mempengaruhi seluruh manusia. Maka tunggulah rombongan yang datang dari perjalanan.”

Maka orang-orang kafir bergegas keluar menuju pintu-pintu kota Makkah untuk menunggu orang-orang yang datang dari perjalanan. Ketika rombongan pertama datang, orang kafir bertanyakan kepada mereka: “Apakah kalian melihat sesuatu yang aneh terjadi pada bulan itu?”

Mereka menjawab: “Ya, benar. Pada malam itu kami melihat bulan itu telah terbelah menjadi dua dan saling berjauhan satu dari yang lain kemudian kembali bersatu.”

Maka berimanlah sebagian dari mereka dan kafirlah orang-orang yang tetap kafir. Oleh kerana itu Allah SWT berfirman :

“Telah dekat datangnya saat itu (hari kiamat) dan telah terbelah bulan. Dan jika mereka (orang-orang musyrikin) melihat suatu tanda (mukjizat), mereka berpaling dan berkata: “(Ini adalah) sihir yang terus menerus”. Dan mereka mendustakan (Nabi) dan mengikuti hawa nafsu mereka, sedang tiap-tiap urusan telah ada ketetapannya. (Al-Qamar (54): 1-3).


Kisah Dari Sudut Moden (Angkasawan Amerika Ke Bulan)


Apollo 11 adalah misi luar angkasa pertama yang berjaya membawa manusia ke Bulan dan kembali dengan selamat. Apollo 11 merupakan salah satu dari projek NASA yang terbesar dengan belanja melebihi 100 billion Dollar, disaat negara Amerika mengalami kemelesetan ekonomi. Projek ini adalah salah satu perlumbaan meneroka angkasa semasa era perang Dingin dengan Soviet Union.

Apollo 11 dilancarkan pada 16 Julai 1969 menggunakan roket Saturn V dan tiba di bulan pada 20 Julai pada tahun yang sama. Pada saat mendarat di bulan, pesawat luar angkasa ini membawa Neil Armstrong, Edwin Aldrin, dan Michael Collins.

Disebalik kejayaan mendarat di bulan, para astronout ini secara tidak langsung telah membuat penemuan bahawa bulan pernah terbelah dua. Berikut adalah dialog semasa astronout ini diwawancara di sebuah stesen televisyen :

Pengacara: “Apakah rasional membelanjakan lebih dari 100 milion dolar Amerika hanya untuk mendaratkan seorang ilmuwan Amerika di atas bulan?”

Astronout : “Tidak, tujuannya bukan untuk mendaratkan ilmuwan Amerika di atas bulan, tetapi kami mengkaji struktur geologi bulan dari bahagian dalam.

Dan kami pun telah menemui satu penemuan saintifik, seandainya kita menghabiskan berjuta – juta dollar untuk membuat orang percaya terhadap penemuan tersebut, tentu tidak ada orang yang mempercayai kami.”


pengacara: “ apakah penemuan itu?”

Astronout: “Bulan ini pernah terbelah pada suatu ketika kemudian bersatu kembali.”

Pengacara bertanya: “Bagaimana anda mengetahui hal itu?”

Astronout menerangkan: “Kami mendapatkan sebuah sampel dari bebatuan yang membelah bulan dari permukaan hingga ke bahagian dalamnya. Kami membuat kajian dan berdiskusi dengan para pakar geologist dan mereka mengakui bahawa hal tersebut tidak mungkin terjadi kecuali jika bulan pernah terbelah kemudian bersatu kembali”


*Ura -ura bahawa Neil Amstrong telah memeluk Islam setelah kembali dari misi mendarat di bulan mungkin ada benarnya juga, mungkin setelah beliau menyaksikan kebenaran kejadian ini..

la takhaf wala tahzaninnaallaha-maana


KENAPA AKU DIUJI ?

” Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja)mengatakan: “Kami telah beriman,” sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. “

-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN ?

” ….. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. “

-Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?

” Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

-Surah Al-Baqarah ayat 286





RASA KECEWA ??

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. “

-Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA ?

” Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. “

-Surah Al-Imran ayat 200

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, “

-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI ??

” Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka ….. “
-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?

” ….. Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arsy yang agung. “

-Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI !!!!!!!!!!

” ….. dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. “

-Surah Yusof ayat 87

egt larh whai shbat smu .. dgn mengingati Allah,hati akn mnjdi tng..

hukum msej dgn bkn muhrim


Salam Man..nak tanye..ape hkumnye msg dengan leleki hal2 dakwah??contohnye mcm ni..si A dlu penah bercinta dgn si B..suatu hari si A ni dah insaf dan memg xnak brmsg dgn lelaki dah..si A ni memg nekad dah xnak berhbung dgn si B..tp si B ni btol2 nak blajar ilmu agama dari si A..yg si A ni memg seorg pndkwah dan terlibat aktif dlm perjuangan..jd dia sdr akn kslahan dia skiranya dia buat mksiat maka dakwahnya akan kurang berjaya..jd dia xnak spt itu..dan dia jga sedar maksiat hati akan menyebabkan dia jauh dari jln Allah..jadi sebab e2lah dia bnr2 ingin berubah..yg jadi mslah kpd si A ni td..yg lelaki 2 asyik merayu untuk blajar agama dngan si A ni..si B ni berpendidikan rendah..stkat drjah 6 je..jd dia x spt si A yg fhm erti prjuangan..jd dsbbkan e2lah si B bnr2 ingn berubah dan mahu blajr agama dgn si A..dia jga bnar2 ingin menjadi yg lbih baik..tp stakat mana kesungguhan dia si A ni xtau..jadi perlu ke si A ni bermsg dgn si B untuk menerangkan tntg islam dan skaligus berdakwah??? diingatkan juga si A ni pnah jga bgtau pd si B bhawa cri ilmu agama di msjid2,si B dah buat dan dia jga msih tetap perlukan bimbingan dari si A ni..si A jadi srba slh smada nak msg dengan si B atau x sbb dia takut lalai je..tp dia ksian dgn si B yg terkapai2 mencri sinar chaya..soalan saya..apakah hkumnye si A msg dgn si B ats urusan2 dakwah dan hal2 agama???dan bgaimana pula hkum skiranya si B menelefon si A utk lebih memahami ape yg diperkatakn oleh si A???adakah terdpat sdikit keraguan atau mcmana??? bleh tlong jelaskan..syukran syadidan..mohon penjelasan...
M
aka jawabnya jika kandungan mesej antara seorang lelaki dan perempuan yang bukan mahram itu ialah perkara2 mustahak atau perkara2 yg perlu atau berhajat seperti jual beli atau seumpamanya maka hukumnya adalah harus.

Jadi, berdasarkan kefahaman ana pada situasi ini maka jawabnya hukumnya harus. Boleh bermesej dengan bukan mahram asalkan dijaga adab2 yg digariskan pada syarak. Sebenarnya apabila seseorang buat maksiat kepada Allah maka bukan dakwahnya akan kurang berjaya tetapi dakwahnya tidak akan berjaya langsung malah mendapat pula kemurkaan Allah.
Dalam situasi di atas, bercakap dalam telefon dengan bukan mahram juga harus. Boleh telefon, tidak salah pun. Cuma yg terbaik cuba perjelaskan dahulu secara tulisan, jika masih juga betul2 tidak faham maka jawablah secara lisan dan singkatkanlah perbualan itu untuk perkara mustahak sahaja.

Berdakwah pada bukan mahram sememangnya tidak mustahil akan berlaku fitnah maka seseorang yang berilmu itu seharusnya pandai dalam menangani situasi yang dialami mereka mudah2an dapat mengelak dari fitnah dan dapat pula sampaikan dakwah dengan berhikmah.

sumber:http://amirmutakallim.blogspot.com

Friday, December 16, 2011

zina ku bermula di muka buku ....


ya Rabb, Inilah pengakuanku.
Aku berzina, terang-terangan dalam penglihatanMU….

Ya Allah…. Dadaku berdetak.
Tangan dan tubuhku menggeletar.
Menantikan pengadilan di hadapanMU.

Akhirnya malaikat itu datang.
Membawa catatan amalanku di dunia

Dibukanya layar….
Ditampilkan seluruh aktiviti duniaku.
Apa yang dilihat, sangat membuatkanku menyesal….

Ya Rabb, kenapa mulutku tidak dapat berbicara?
“Aku dulu selalu melihat wajah tampan lelaki bukan muhrim!” Ku dengar mata berbicara lantang.

Lalu terlihat di layar, aku sedang menatap wajah-wajah tampan teman chatting, teman facebook, dan semua teman lelakiku.

Malunya aku, Rabb…
“Aku dulu selalu mendengar kalimat mesra dari seorang lelaki yang haram bagiku!” Kali ini telingaku bicara.

Ya, semasa di dunia aku hanya sibuk bergayut dengan kekasihku. Dia memanggil aku ‘sayang’, aku pun sama…

Rabb… Kenapa semua aktiviti aku penuh maksiat?
Kenapa kegiatanku hanya berkapel?
Kenapa hari-hariku hanya disibukkan dengan nafsu syahwat semata?

Layar itu masih memancarkan kegiatan harianku.
Yang paling sering muncul adalah wajah seorang lelaki, yang sampai sekarang belum pernah aku temui.
Walaupun sehingga ajalku menjemput,
Aku sedang bergayut telefon dengan dia dan bersayang-sayangan dengannya.

Lelaki itu..
wajahnya sungguh menarik hatiku.
Dialah salah satu teman facebook, laman itu yang paling terkenal dan rancak digunakan…

Komunikasi di facebook, berlanjutan ke sms, lalu telefon.
Sekadar mengingatkan untuk sarapan dan makan. Setelah itu, semakin intim hubungan kami.
Tengah malam selalu menjadi waktu paling menyenangkan bagi kami. “Sayang, aku mencintaimu…”

Ya Tuhan.. Sia-siakah hariku?

Tiap detik aku menghabiskan waktuku hanya untuk menghubungi dia.
Tiap minit aku hanya memikirkannya.
Bahkan pada waktu menghadapMU… aku tak mengalunkan ayat-ayatMU, apalah lagi qiamullail..

Rabbi… Malam itu dia menghubungiku. Malam kematianku.
Seperti biasa, dia menanyakan khabarku, bertanya tentang kuliahku, bertanya tentang keluargaku.
Dan hal yang selalu kami lakukan…

Dia memanggilku ‘sayang’ dan akupun demikian….

Aku sungguh menaruh hati padanya. Aku pun mencintai dia, seorang lelaki yang belum pernah aku temui.

Allah… Aku mengaku salah.
Aku berkapel dengannya, walaupun kami tak pernah bertemu.
Aku berzina! Lidahku berzina mengucap sayang padanya tanpa didasari ikatan pernikahan.
Telingaku berzina mendengarkan pujian sayang dan kalimat mesranya padaku. Mataku berzina melihat foto-fotonya. Hatiku berzina kerana selalu merindukannya.

Allah… Aku sudah menghadapMU, dalam su’ul khatimah.

Ku mohon, sedarkan lelaki itu Ya Allah.

Jangan biarkan dia mati dalam keadaan seperti itu. Sedarkan dia ya Rabb…
Facebook, semuanya bermula. Allah, aku berzina. Seberapapun kecil pun, aku sudah berzina.

Mataku, telingaku, lidahku, hatiku…..
Menitis air mata ini. Andai aku dapat kembali ke dunia lagi….

Wednesday, December 14, 2011

dalil kapel haram..


Dalil yang lebih kuat menetang hubungan percintaan ini terdapat dalam Surah Al-Israa’(17) ayat 32: “Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” Ayat ini memeng cukup popular di kalangan kita. Ramai yang apabila ditegur dengan ayat ini akan menjawab,”Kami tidak berzina. Kami berbual-bual je” , “Kami keluar makan je” dan “Kami main SMS je.” Dan pelbagai 1001 alasan lagi. Para pembaca,sila teliti firman Allah tadi.Dalam ayat ini, Allah melarang kita mendekati zina. Allah menggunakan kalimah ‘walaa taqrobuu’ (jangan hampiri) dan bukannya kalimah ‘walaa ta`maluu’ (jangan melakukan). Ini menunjukkan, walaupun kita hanya mendekati zina, ia sudah pun HARAM! Mungkin ada yang tidak jelas dengan maksud menghampiri di sini. Biar kita ambil contoh, jarak kita dengan dewan adalah 50 meter. Apabila kita melankah setapak ke arah dewan, jarak antara kita dan dewan adalah 49.8 meter. Inilah dikatakan menghampiri dewan. Jadi, bercinta sebelum kahwin dan ber’couple’ adalah menghampiri zina, dan menghampiri zina adalah HARAM.

Ini adalah dalil-dalil daripada Al-Quran. Bagaimana pula dengan hadis rasul kita, Nabi muhammad S.A.W.? Dalam hadis, baginda rasulullah telah memperincikan jenis-jenis zina. Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Nabi S.A.W. bersabda : “Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menetapkan nasib anak Adam mengenai zina. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Zina mata ialah memandang. Zina lidah ialah berkata. Zina hati ialah keinginan dan syahwat,sedangkan faraj (kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuruti.”* Hadis kedua; Daripada Abu Hurairah r.a., dari Nabi S.A.W. sabdanya’ “Nasib anak Adam mengenai zina telah ditetapkan. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Dua mata, zinanya memandang. Dua telinga, zinanya mendengar. Lidah, zinanya berkata. Tangan, zinanya memukul. Kaki, zinanya melangkah. Hati, zinanya ingin dan rindu, sedangkan faraj (kemaluan) hanya mengikuti atau tidak mengikuti.”** (Dua hadis di atas adalah sahih dan diriwayatkan oleh 4 orang imam, iaitu Al-Bukhari, Muslim, Ahmad dan Ghayatul-Maram. *Sahih Muslim, hadis ke 2281. **Sahih Muslim, hadis ke 2282)

Daripada dua hadis ini, jelas rasulullah menenyenaraikan bahangian-bahagian zina. Apabila kita memandang Si Dia dengan sengaja,menatapi wajahnya, dan sebagainya, zina mata berlaku. Apabila lidah kita digunakan untuk mengeluarkan kata-kata manis serta puitis, untuk memenangi hati Si Dia, membuatkan Si Dia tertarik kepada kita, lidah berzina. Apabila kita mendengar serta menghayati kelunakkan suaranya, telinga berzina. Apabila berpegangan tangan, berjalan bersama ke arah menghampiri zina, tangan dan kaki berzina. Tetapi, yang paling bahaya ialah, apabila kita merindui Si Dia, memikirkan-mikirkan tentangnya, keacantinkannya, ketampanannya, sifat penyanyangnya, betapa kecintaannya kepada kita, zina tetap berlaku. Biarpun tidak bersua dari segi pancaindera, hati boleh berzina. Tidak mungkin sesuatu hubungan percintaan itu tidak melibatkan penglihatan, percakapan, pendengaran dan perasaan. Sudah terang lagikan bersuluh, percintaan sebelum berkahwin dan ber’couple’ adalah menghampiri zina dan hukumnya adalah HARAM.

sumber:blogmirul.blogspot.com

Tuesday, December 13, 2011

hukum mewarna rambut

Islam adalah agama yang mementingkan kebersihan dari kecantikan. ini selaras dengan sabda nabi SAW yang bermaksud : “Sesungguhnya Allah itu cantik dan sukakan kecantikan dan ia bersih dan sukakan kebersihan“.

Oleh yang demikian, perbuatan mewarnakan rambut selain daripada warna hitam adalah harus dengan syarat pewarna tersebut tidak mengandungi bahan-bahan najis dan telap air serta tidak bertujuan untuk menunjukkan kecantikan kepada orang lain.

Ulama telah bersepakat mengharuskan mencelup warna rambut dari warna hitam ke warna lain seperti merah dan lain-lain, samada dengan inai dan apa jua pewarna yang dibenarkan syarak. Mereka semua berdalilkan dengan hadith-hadith riwayat An-Nasaie, At-Tirmidzi, Ahmad, dan Muslim. Hampir kesemuanya mempunyai sanad hasan dan shohih dengan perawi yang thiqah. Bagaimanapun ia diikat dengan syarat berikut :-
1- Pewarna tersebut bukannya jenis yang kekal, jika tidak ia dikira mengubah ciptaan Allah SWT yang diharamkan.
2- Menggunakan pewarna yang suci dan halal.
3- Tidak mengakibatkan mudarat terhadap kesihatan individu. Seperti Kanser, kekeringan rambut dan merapuhkannya, atau alergik ataupun mudarat terhadap janin akibat bahan kimia pewarna tadi.
4- Memutihkan rambut iaitu dengan mengikis warna hitamnya dengan tujuan utk menghasilkan warna baru rambut yang lebih cantik, adalah makruh. kerana ia menukar ciptaan asal Allah.

HUKUM MENCELUP UBAN PUTIH KE HITAM
Ulama telah berbeza pandangan dalam hal ini seperti berikut :-

1. Makruh
Ia adalah pandangan Mazhab Maliki, Abu Hanifah, sebahagian ulama Syafie seperti Imam Ghazali, Al-Baghawi.

Tetapi kiranya ia dibuat untuk tujuan menakutkan musuh di dalam peperangan ia adalah HARUS.

Dalil mereka :
a) Sabda Nabi SAW : “Tukarlah ia (warna rambut, janggut & misai ) dan jauhilah dari warna hitam” (Shohih Muslim)
b) Berkata Ibn Umar ra : “Kekuningan pewarna para mukmin, kemerahan pewarna para Muslimin, Hitam pewarna puak Kuffar” (Riwayat At-Tobrani, Al-Haithami)

c) Nabi SAW bersabda : “Barangsiapa yang mewarnakan rambutnya dengan warna hitam, nescaya Allah akan menghitamkan wajahnya di akhirat kelak” (Al-Haithami, bagaimanapun Ibn Hajar berkata seorg perawinya agak lemah, bagaimanapun rawi tersebut diterima oleh Imam Yahya Mai’en dan Imam Ahmad)

d) Dalil aqal, ia dikira suatu penipuan.

2. Haram
Ia adalah pandangan Mahzab Syafie. Dikecualikan kiranya utk jihad. Mereka berdalil dengan dalil kumpulan pertama tadi.

3. Harus tanpa Makruh
Ia adalah pandangan Imam Abu Yusof dan Ibn Sirin.

Dalil mereka :
a) Sabda Nabi SAW : “Sebaik-baik pewarna yang kamu gunakan adalah warna hitam ini, ia lebih digemari oleh isteri-isteri kamu, dan lebih dpt menakutkan musuh” (Riwayat Ibn Majah, bagaimanapun ia adalah hadith Dhoif)
b) Diriwayatakan bahawa sahabat dan tabi’ein ramai juga yang mewarnakan rambut mereka dengan warna hitam. Antara Sa’ad, ‘Uqbah bin ‘Amir, Az-Zuhri dan diakui oleh Hasan Al-Basri. (Lihat Fath al-Bari, Majma’ az-Zawaid dan Tahzib al-Athar oleh At-Tabari)

Suka disebutkan di sini setiap mazhab mempunyai dalil masing-masing yang tidak dpt disebutkan kesemuanya di sini, demi meringkaskan tulisan ini.

Kesimpulan Hukum
Akibat terdapat zahir hadith dan athar yang bertembung antara satu sama lain, maka fuqaha mengambil jalan membuat takwilan bagi menggabungkan hadith-hadith ini. Ia seperti berikut :

a) Hadith larangan adalah menujukan kepada larangan penipuan umur yang tua akibat tua dan uban maka dihitamkan bagi kelihatan lebih muda. Tidak kira dari kalangn lelaki mahupun perempuan. Ia dilarang oleh Islam.

b) Adapun hadith yang mengharuskan adalah dalam keadaan dan sebab2 yang diiktiraf oleh syarak, seperti perang bagi menakutkan musuh, ataupun ia tidak mengandungi unsur penipuan, seperti merawat penyakit dan lain-lain.

Rujukan – Jabatan Agama Islam Selangor

sumber:ohislam.com

Monday, December 12, 2011

hukum memakai perfume alkohol dlm solat


bismillahhirrahmanirrahim.......
smoga rean n all da readers under blessing from him...
sjk2 nie,ean kompues r dgn pky perfume alhkohol dlm solt nie..so,dgn buang smua rsa mlazz,haha..reab usha2 laa at google..so this is da result..hoe leyh tlg korg skit2 la eh..


Persoalan alkohol berpunca dari kekeliruan tentang arak kerana dalam arak ada alkohol. Malah istilah alkohol juga digunakan untuk arak sehingga difaham bahawa arak itu alkohol dan alkohol itu arak (alkoholik adalah merujuk pada orang yang ketagihan arak). Maka orang menghukum alkohol sama seperti arak - najis dan haram.

Sebenarnya tidak begitu. Alkohol hanyalah salah satu dari bahan yang terkandung dalam arak. Bahan2 lain adalah air, gula dsb.. Jika diasingkan air yang terdapat dalam arak itu (dengan proses penyulingan atau proses lain), sudah tentu ia (air tersebut) suci dan tidak najis. Begitu juga dengan gula, alkohol yang terdapat dalam arak itu.

Yang haram dan najis adalah arak. Yang mudarat adalah arak. Yang memabukkan adalah arak berpandukan hadith Nabi s.a.w yang bermaksud "Tiap yang memabukkan adalah arak (khamar) dan tiap arak adalah haram". Jika arak terkena pada pakaian maka pakaian itu najis dan solat dengannya tidak sah.

Tapi ingat! Jika ada minyak wangi yang mengandungi bahan2 najis yang lain seperti bahan tertentu yang diambil dari binatang atau organ manusia maka minyak wangi itu adalah najis serta haram digunakan dan solat dengannya tidak sah.

Panduan umum tentang minyak wangi yang mengandungi bahan2 najis seperti itu adalah harganya yang mahal... Biasanya minyak wangi yang murah tidak mengandungi bahan najis tersebut... Terkecuali dari panduan umum ini minyak wangi yang menggunakan bahan yang sukar diperoleh seperti kasturi, ambar, gaharu dll kerana kadang2 harganya juga mahal...


sumber:Http://www.drbadrulamin.blogspot.com


Benar 70 % atau lebih dalam arak adalah alkohol, tetapi ia jenis "Denatured alcohol" yang telah diproses untuk tujuan memberikan kemabukkan. Sila rujuk Denatured Alcohol . Adapun, alkohol yang ada di dalam minyak wangi adalah bukan jenis ethanol yang sama dengan apa yang ada di dalam arak, ia menggunakan ‘Absolute ethanol' iaitu satu jenis alkohol dengan hanya sedikit air dan campuran lain (maka kesannya juga berbeza dari kesan arak, malah ia tidak lagi digelar arak, barangsiapa yang meminumnya pula, ia mungkin boleh membawa seseorang itu ke alam barzakh dengan segera ! dan bukannya mabuk.

Kesimpulannya, menggunakan minyak wangi beralkohol adalah dikira suci dan tidak menjejaskan solat seseorang. Itulah pendapat saya berdasarkan hujjah di atas dan demikian juga pandangan yang diberi oleh guru-guru saya seperti Prof. Dr Abd Fatah Idris melalui kitabnya dan Syeikh Prof Dr Fadhal Hassan Abbas melalui kuliahnya.

BAGAIMANAPUN, AKHIR-AKHIR INI SAYA MENDAPAT INFOMASI TIDAK RASMI BAHAWA TERDAPAT PERFUME DARI BARAT YANG JUGA MEMPUNYAI ELEEMN 'LARD' ATAU BABI DI DALAMNYA. JIKA BENAR, MAKA ia adalah diharamkan dan tidak sah di bawa di dalam solat.


Sumber: Zaharudin.Net (Hukum perfume Alkohol)

Alkohol yang terdapat di dalam minyak wangi boleh dipakai dan dibawa sembahyang. Hal ini kerana alkohol yang terkandung di dalam wangian bukan dari sumber yang najis..

Sumber: JAKIM

Monday, November 28, 2011

tip belajar time !!!

assalamualaikum..salam ukhwah..!!

insyaallah rean na citer cra2 kta na elkk wt keja tgguh2..norml laa prkra nie as kta be a studnt an..tmbh2 rean nie haa,mmg kaki tgguh pwn,,hikhik..soo..jom kita usha sma2..

Masalah bertangguh atau dalam Bahasa Inggerisnya 'procastination' merupakan satu ancaman kronik bagi ramai umat Islam di Malaysia mahupun seluruh dunia.

Oleh kerana terbiasa dengan sikap bertangguh, sesuatu matlamat atau tujuan itu sukar untuk direalisasikan dengan sempurna dan cemerlang.

Berikut kami kongsikan tips untuk mengatasi masalah ini.

Pengurusan Masa: 8 Tips Mengelakkan Penangguhan

1. Kenal pasti sebab penangguhan sesuatu tugasan

Tanya kepada diri anda, adakah anda takut akan gagal dalam tugasan tersebut? Ataupun, anda seorang yang mementingkan kesempurnaan yang hanya akan memulakan kerja setelah semuanya selesai? Ataupun anda seorang yang mudah terganggu dan tidak fokus dalam melangsaikan sesuatu tugasan?

2. Kenal pasti tugasan anda dan bahagikannya kepada tugasan yang lebih kecil

Satu tips motivasi pernah dikongsikan, untuk makan seeokor gajah, caranya adalah dengan memotong daging gajah itu kepada ketulan kecil daging.

3. Letakkan tarikh akhir untuk tugasan anda

Cuba berikan tarikh dan masa untuk sesebuah tugasan. Contohnya, anda meletakkan matlamat untuk menghabiskan membaca sebuah buku dalam masa 1 minggu.

4. Bekerja dalam blok masa yang kecil tetapi kerap daripada bekerja dalam satu blok yang mengambil masa yang panjang

Contohnya apabila belajar, rehatlah sebentar selama 10 minit untuk setiap 1 jam atau 30 minit setelah belajar selama 2 jam.

5. Mulakan dengan tugasan yang mudah dulu

Ini bertujuan untuk memberi momentum kepada anda untuk bergerak. Hal lain seterusnya akan menjadi mudah kerana momentum yang sedia ada.

6. Mulakan dengan tugasan yang anda rasa sukar

Ini bercanggah dengan tips 6. Manfaat tips ini adalah untuk memberikan psikologi kelegaan kepada anda. Selepas anda berjaya menyelesaikan sesuatu tugasan yang sukar, anda akan merasa sangat selesa kerana merasakan sebuah beban telah berjaya dialih. Tips ini memberi kepuasan kepada diri.

7. Memberitahu orang lain tentang tugasan anda

Contohnya, anda memberitahu kepada orang lain bahawa anda akan menyiapkan sesuatu tugasan dalam tempoh yang ditetapkan. Ini akan menimbulkan rasa tanggungjawab di dalam diri anda untuk melunaskan tugasan tersebut.

8. Elakkan berada di tempat yang mampu mengganggu anda

Contohnya anda boleh memilih untuk belajar di perpustakaan atau tempat lain yang lebih sunyi jika anda bimbang anda akan leka dengan internet.

#copy n pste at iluvislam..

ku cinta dia...

Maha Pencipta, Maha Pengampun.
Maha Pengurnia, Maha Pemberi Rezeki, Maha Pembuka Rahmat.
Maha Pelapang Hidup, Maha Pemberi Manfaa

.
Dialah al-Wadud, Yang Maha Mencintai.
Katakanlah, ku cinta Dia.

Mengapa Kita Mencintai Allah S.W.T?

1. Sebagai bukti bahawa kita adalah hamba yang bersyukur

وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran) supaya kamu bersyukur

(Surah Al-Nahlu 16: Ayat 78)

Alhamdulillah. Kita boleh mendengar. Tetapi ada insan yang dilahirkan pekak sekaligus bisu.
Kita boleh melihat. Ada insan yang dilahirkan tidak mampu melihat. Ada yang kehilangan penglihatannya.
Kita boleh berfikir secara waras. Ada insan yang perkembangan akalnya terbantut atau

lambat.

Adakah kita bersyukur?

Bagaimana kita bersyukur?

Tidak lain melainkan dengan ketaatan dan kecintaan kepada Allah S.W.T. Pendengaran, p

e

nglihatan dan hati, perlu dihiasi dengan ketaatan dan kecintaan kepada-Nya.

2. Demi mencapai kemanisan Iman

Sabda Rasulullah S.A.W. :

"Tiga perkara yang barangsiapa terdapat (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya dia memperolehi kemanisan iman : (iaitu) Allah S.W.T dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya (Allah dan Rasul), dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah S.W.T, dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkan k

e

dalam api."
(Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim dan lain-lain)

Manisnya coklat berkualiti itu menggembirakan.
Manisnya, lazatnya makanan kegemaran itu menyeronokkan.
Manisnya senyuman dan wajah itu menenangkan.
Manisnya tutur bahasa itu membahagiakan.

Namun halawatul (kemanisan) Iman itu bagaimana?

Ianya suatu rasa yang lebih hebat.
Kemanisan Iman, satu anugerah daripada Allah S.W.T.
Kemanisan Iman, rasa nikmat ketika

melakukan ketaatan kepada Allah S.W.T.
Kemanisan Iman itu adalah kegembiraan hati, tenangnya jiwa dan bahagianya hidup.

من لم يذوق لا يفهم
Siapa yang tidak merasa, tidak memahami.

Halawatul Iman itu tidak dapat dirasai melainkan oleh mereka yang sempurna iman dan benar-benar mencintai Allah S.W.T dan Rasul-Nya.

Kemanisan Iman, adalah sesuatu yang kita perlu berus

aha sedaya-upaya untuk merasainya.
Kita taat dan mencintai Allah S.W.T dan Rasul-Nya, demi kemanisan Iman.

3. Untuk meraih Cinta Yang Maha Mencintai

Daripada Abu Darda' r.a. bahawasanya:

Rasulullah s.a.w bersabda: "Di antara doa Nabi Daud 'alaihissalam ialah: "Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cinta-Mu dan cinta orang-orang yang mencintai-Mu dan aku memohon kepada-Mu perbuatan yang dapat

menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin."Dan bila Rasulullah s.a.w mengingat Nabi Daud 'a.s beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah S.W.T."(HR Tirmidzi 3412)

Betapa manusia mengharap cinta daripada kekasih, sifat raja' (harap) itu lebih utama kepada Allah S.W.T.
Betapa manusia berusaha memenangi cinta insani, cinta daripada Allah S.W.T itu lebih utama un

tuk diraih.
Itulah cinta hakiki yang kita dambakan.


Mencintai Allah S.W.T tidak akan pernah ada erti kecewa atau dikhianati.
Cinta kepada-Nya pasti dibalas dengan cinta daripada-Nya, dibalas dengan pelbagai curahan nikmat dan rahsia yang seni.

Berbahagialah jiwa yang taat dan cinta kepada Allah S.W.T, kebahagiaan di dunia yang sementara dan kebahagiaan di syurga yang kekal abadi.

4. Kerana Allah S.W.T telah memperingatkan dan memberi ancama

n:

قُلْ إِنْ كَانَ أبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ
Katakanlah: "Jika bapa-bapa, anak-ana

k , saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya serta berjihad di jalan-Nya,maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya". Dan Allah S.W.T tidak

memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasiq.
(Surah At-Taubah 9: Ayat 24)

Kepada-Mu Kami Memohon:

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cinta-Mu, dan cinta orang yang mencintai-Mu, dan kecintaan terhadap amal yang mendekatkan diriku kepada-Mu. Keampunan-Mu ku pohon, andai ada selain-Mu yang lebih utama dalam hatiku.


salam maal hihrah!!

assalamualaikum w.b.t...smoga iman kita smua brda dlm keadaan shat mcm dri kita jgk kn..insyaallah..rean nie na kte sllu lmbt,ye la kot an..hahak..na wt cmne,trlupa na wish kt korg smua(aduyai bjet cm de uwg bca je an blog ko nie rean..)hehe..rean na wish salam maal hijrah to all muslim n muslimat..

Penghijrahan yang abadi dan total kepada setiap insan muslimin sememangnya dituntut dalam Islam. Apakah tiada siapa yang terkesan daripada peristiwa penghijrahan 1433 tahun dahulu oleh Nabi Muhammad S.A.W?

Sesungguhnya hanya dengan dengan adanya peristiwa penghijrahan itu yang telah ditentukan Allah maka Islam berkembang dan mula tersebar meluas keserata pelusuk dunia.

Hijrah amat terkenal di kalangan umat Islam kerana ia berkait rapat dengan peristiwa perpindahan Rasulullah s.a.w daripada Mekah ke Madinah dan juga merupakan tarikh permulaan pengiraan tahun Islam.

Hijrah lahiriah atau perpindahan badan dari satu tempat ke satu tempat atau dari satu negeri ke negeri yang lain merupakan sesuatu yang mudah dilakukan oleh manusia. Sememangnya manusia kerap berhijrah dari satu tempat ke satu tempat yang lain dengan tujuan yang tertentu.

Saidina Jaafar ibn Abi Talib dengan rombongannya telah berhijrah ke Habsyah untuk menyelamatkan diri dari tekanan pihak musyrikin Quraisy yang begitu dahsyat. Ramai para sahabat r.a selepas itu telah berhijrah ke Madinah untuk menyelamatkan akidah mereka dari diancam oleh musyrikin Mekah.

Dari Ma'qil bin Yasar r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:"Beribadat di masa-masa sulit sama dengan hijrah kepadaku."

(Riwayat Muslim)

insyaallah,smoga thun bru nie akan trtanam stu tau lbeh azam yg bru dmana insyaallah akan dpt mmbgnkn dri kte sniri,bngsa,ngra and da most important agama kte snri..

salam maal hijrah smua..!!

jazakallah hu ghair khasiron...

Monday, November 7, 2011

smuanya ditentukan oleh Mu Ya Rabb..


bismillahirrahmanirrahim..smoga rean dn pmbca belog rean mndpt kbrkatan..smuanya dtntukan oleh Dia..mcm 2 jgklah dgn apa yg rean akn tlis arinie..arinie kezan rean mai umah..smlm die pegi ipoh coz tgk tok wan rean msk hspital..then,tadi tba2 die mai and kta kt rean
"akak bleyh jnji satu bnde dgn ikah ta?"
"insyaallah bleyh,apa ye??"
"smlm msa ikah pegi tgk tokwan,pak ndak kta,dktor kte mybe tokwn dpt hdp at least 6 bln agy"

Ya Allah,mmg trkjut sgt-sgt..msa 2 aq cma fkir Ya Allah mcm mna aq na mghadapi khlngn owr trsyg..aq ta penh rsa mcm mna rsanya khlngn org trsyg..mcm mna aq na hdapi??
dan dlm msa yg sma,mcm mna rean na pkul jnji yg ikah bgi at rean swoh ta bgi citer at parent rean coz skunk kmi smua tgh hdapi ujian Allah yg sgt brt dmna parent rean yg urskn ujian nie..mcm mna rean na mgdpi smua nie..sggoh rean tkwt sgt,rean tkwt sgt rean ta mmpu na hdapi smua nie..Ya Allah bnulah hambu ini Ya Allah,sesungguhnya hamba ini sgt2 lmh Ya Allah..
tp rean prcya dgn kata-kata Allah dlm kitabnyaa sndri bha Dia tdk akn mguji seseorng itu tnpa ksggpn dn kmmpuan hmba itu mghdpinya..rean ykkin,Allah mnurunkn ujian ini untk dhapi oleh hamba-hamba yg Dia kasihi...
saat jari rean ligt mnlis post ini,hakikatnya rean sndri sdg brda dlm kskitn,brda dlm ujian Allah,mgkn dsbbkn byk fkir psl tokwn,kpla rean sket sgt2 skrng..hnya Allah yg thu..
tp rean kna mnulis jgk sbb nie ja cra yg boleh hlgkn kekecewaan dan ksedian dlm diri selain ingt akn pncipta..
Ya Allah,jika mmg ajal untuk tokwn smkin tba,bkaknlh sluas-luasnya pntu taubt utk tok wan..sburknlah rsa cnta tokwn kpda Mu.kuatknlah smngt dan fizikal tokwan untk beribadah pkda Mu spya tokwan akn brsiap sdia mghapi Mu Ya Allah...

Sunday, November 6, 2011

slh aggp???

Bismillahirrahmanirrahim...smoga Allah mmbrkati hdup rean arnie..tjok post slh aggp??slh aggp npe??kt spe??hemhh..rean da slh aggp dgn llki,tp ta twu larh kn sma ada sft yg rean na citer kn nie sma or ta dgn smua llki at luat sna..
firstlt,rean slh aggp yg llki nie spesies yg tade prsaan..uushh,twok sgt kn bnyi nye..talarh..bkn mksdnya ta de prsaan for everything depa buatkn..mksdnya depa nie ta da prsaan sgt towards girl..conthnya cmnie arh,rean egtkn llki nie bla depa clash nn mkwe depa,depa ta larh stress menunggeng sgt,girl 2 je yg stress mlebih-lbh..laki 2 relx je..ta pe na na amk pkir pwn..lantak korg larh,hemhh,mmg sket ati laa klu cm2..rupanya ta larh,kwn rean sniri,sowg llki,die nie larh citer kt rean..die nie spesie high egois jgk,lst2 mmg tkjut gleer die citer at rean sl girl nie ta hirau at die,yelarh,slma nie klu tnye tadenye die na citer,lst2 citer at rean,die kta llki pwn stress jgk,tp tadelarh smpy stress tunggeng-langgang 2 jdinya..depa nie pndy cover emosi..toi k??toi larh,klu ta depa a jd cool je larh..and rean egtkn llki nie ta pnh na amk girl as a important part dlm idop depa..egtkn depa nie bleyh jaa hdp without girl n deoa takan jdikan girl sbgy topik smbg2 depa nn kwn2..sbnrnya ta larh,depa nie smua ta cmnie..so,kpd guys at luar sne rean mnx maaf la yeek coz slh sgka at korng slma nie..

pencari mardhotillah...

salam ukhwah smua!!rean trjga koi 3.35 pgi..twus taleyh tido da..then,rean decide to switch on da lappy for blogwalking..at this time??yes coz rean nie mmh ska bnda yg mqapu2 nie ckt..cm pa agy kn..tba2 rean trfikir,knpa ye mnusia ni ssh sgt na bgn and mghadp Dia tika dn saat ini..ta!!rean ta kte rean sng na bgn,ttp hkiktnya rean pwn trgolong dlm golongn org2 yg rgi tu jgk..sdeyh kn??mmg sdeyh sgt2..sdg kn tdor n jga kta Allah yg tntukn..wktu kita bgn 2,mybe Allah na swoh kta mghdp Dia,tp...knpa ssh sgt kta na bgn mghdp Dia..ta ssh pwn kwt rsanya..bla da bgn 2 juz get up from ur bed,n go to toilet,take wudhu' ang perform sollah..ta kesh larh kn solt ape..thajud,hajat,taubt or whatever solaah u wht to do..come on laa rean and all my muslim fwen!!!hdup nie skli je,nd change tht Allah gave 2 us,ta mgkn akn dpt blek..mgkn slma nie kta brmewh dgn smua ksngn,all luxury tht His gave to us,tp mcm mna klu bnda yg Allah gave to kta smu 2 adlh stu istidraj??nauzubillah..hrp kta smua trselmt dri ujian Allah 2 smua..
and da second thing is,why Allah kurniaakn ati yg kras kt aq??npa Allah mmberi aq untk ssh mglirkn air mata..ssh dn trllu ssh..knpa Ya Allah???aq cmburu,cmburu yg amt sgt tgk seorng fwen rean nie mmg sng sgt air mta dia mgalir apbla mlihat kkuasaan Allah,apbla tgk Allah sdg mguji seseorng untuk mnmbhkn keimnn sgkn dia tdak diuji Allah dgn kesusahn swktu tu..aq mmg tdk mmnta spsng mata rean ini sgt sng untk mglirkn air mata kpda apa shja,ttp ckplh spsng mata ini mglirkn air jernih buat Mu Ya-Rabb..dia seorng pghafaz quran yg baik jga,,sdgkn aq???untuk mghbiskan stu mka srt pwn mgmbl msa yg lma..Ya Allah rean mmg mohon keampunn dri Mu Ya Rabb sbb mmprsoalkn khdpn yg tlh diatrkn olehmu untukku...
Ya Allah,
sesgguhnya aku memhon keampunn dri Mu Ya Allah..
kampunn buat kdua ibubpa ku yg mmbri snr khdpn kpd aq..
keampnn kpda saudra aq,
keampunn buat sahabt-shbt aq..
dn keampunn buat saudra seislam aq..
Ya Allah..
mski ta lyk aq rbut cnta mu..
nmun aq mmhon kau pnuhi jwaku ini untk mndnptkn rahmah Mu Allah..
Ya Allah,
kurniaaknlah aku spsg mata,
spsng mata yg mglirkn air jrnih buatMu..
kurniaakn lah aku hati,
yg sntiasa mrnduiMu Ya Allah..
Amin..Ya Rabbalal amin...


4:41 pagi..
-sewktu mnusia sdg llp mlyn knikmtn mata-

Saturday, November 5, 2011

knangan bln oktober!!


lmbt ta lgy klu rean na tlis kngan rean spnjag bln oktober,ta kra!!rean na tlis jgk..hehek...
frislr kngn yg ta ley lpa adlh nyakit rean dtg blek..sket ape???nahh..tkn cnie bwu leyh tw..(tkn snie)..hemmhh..dsbbkn sket aq 2 dgt blek,mmg bnyk glerr ubt aq kna mkn..uushh mmg pnt lol..tp na wt cnne Allah na uji..Allah snri da ckp kn dia ta kn uji hamba dia mlainkn kmmpuan kta snri...he,mm nmpk sgt laa rean nie mmpu tggung ujian die kn.


.bykkn ubt..mmg bnyk glee ubt ats ats 2..hehe..ubt rean ta laa byk cm2..dlm 8 jnis jaa...haha..pic over jaa uh...

seconly is bufday two beloved person rean..firsli is my bro..his nme muhammad irfan ziqry..nie abg btoii cek tw..bkn abg agkt..bufday die 2 oktober..msok laa umo die 19 thon..tua sdh kmo acik!!!tapi ta da hdiah laa bg kt dia,coz rean pwn ta keje agy,nnt laa klu da kje,kta bli hdiah bsr pnye at dia..haha..happy bufday acik!!

nie laa die!!amcm ensm ta???tgk adek r..hehek...
k larh secenly bufdy my sista..sis mardhiah...yg nie sis agkt rean..rean ta de sis kndg..tp rean syunk die mcm sis kndg rean je...nma dia mardhiah faisal..na knl lgi tkn laa nie..tkn cpt!!...bufday dia lwt 3 arie je dri bro kta..bufday die 25 oktober..heemhhh..eppy bufday sis!!!nie haaaa pic die..mmg cun larhh!!


k larhh..pnt da berceloteh..before tht..rean na nyanyi at depa 2 owg nie

eppy bufday 2 you,
eppy bufday 2 u,
eppy bufday 2 both of u,
eppy bufday 2 u!!!!!!...


sLamT arie Rya aiDil AdHa!!!


ailoo smua!!!at cnie rean na wish eppy rya day!!haaa...raya lek lok naa...t jmput2 laa my umh rean..rmh rean msk sdp..na2 my laaa umah bwu leyh mkn..nie haa..sdp kn???agguk laju2 cpt..hemmh..pndy pwn...na2??my umh bwu leyh..hihi..
sdp kn??/hemmhh..nie rean wt snriri tw..haaa..caya larh mmg rean wt pwn,trbaek pnya larh..haha..amk laa klu na rsa..hhehe

p/s:hiraukn pic interframe nie.:)

haha..sya slku owg diats na wish at korg smua slmt ari raya aidi adha!!enjoy ur day!!

Friday, November 4, 2011

beloved person~~


klw ckp psl beloved person,mstahil lar kn stiap mnusia tu ta de beloved person.tapi kita sdr tak yang kadang-kadang benda mcm tu bleh bwk kpd prkra yang buang masa.??tmbh2 plk dgn status ttp kita,status pljr la kn..sbnrnya ta prlu pwn smua 2.stiap mnsia da Allah ttpkn jodoh tuk kita..da twu mcm2 npa rmy lagy na kpel smua???tlg jwb my st kt cek..hemmhh..mek cek na citer at ampa..k,firstly for guys kt luar sna..ampa na twu ta ampa nie da ada psngn kt syurga nnt..skarang nie pwn bidadari ampa tgh tggu kt sna..depa tggu dgn rasa yg tak sbr sgt2..dkt dada stiap bidadari siap ada tlis nma psngn depa..beez kn dgq!!!yg gulr plk jgn jelez,tp ta pa jelez,hukum die harus twu klu jelez tntg nikmat syurga...ok,yg gurl nie plk kita ade wildan..ape tu??wildan 2 adalh pnemn kita mse kte kt syurga nnti..wildan 2 actually bdk llki yg mnggl swktu dlahirkan(klu ta slp lar)..
so!!npe kta na rsau spa psngn kta sbb kita da ada psngan yg ttp kt syurga nnti..
yang mna sigle skrung msti rsa plek kn sbb zmn skrng treng kapel mmg da twok,so yg mna sngle nie mla la rsa cm2..sbnrnya korang kne igt,Allah 2 Maha Adil..sbnrnya Allah da siapkn psngn yg trbaek tuk kita..Allah pn ada kta"prmpuan yg baik tuk llki yang beik,llki yg beik tuk prmpuan yg beik dn sbliknya"..so!jgnlh korng rsau ok!!

Monday, October 17, 2011

ya rasullah

Alangkah Indahnya Hidup ini

Andai Dapat Ku Tatap Wajahmu

Kan Pasti Mengalir Air Mataku

Kerna Pancaran Ketenanganmu

Ya Rasulullah Ya Habiballah

Tak Pernah Ku Tatap Wajahmu

Ya Rasulullah Ya Habiballah

Kami Rindu Padamu (2x)

Ya Rasulullah Ya Habiballah

Terimalah Kami Sebagai Umatmu

Ya Rasulullah Ya Habiballah

Kurniakanlah Syafaatmu

Allahumma Solli Ala Muhammad

Ya Rabbi Solli Alaihi Wasallim (2x)

Alangkah Indahnya Hidup ini

Andai Dapat Ku Tatap Wajahmu

Kan Pasti Mengalir Air Mataku

Kerna Pancaran Ketenanganmu

Ya Rasulullah Ya Habiballah

Tak Pernah Ku Tatap Wajahmu

Ya Rasulullah Ya Habiballah

Kami Rindu Padamu (2x)

Ya Rasulullah Ya Habiballah

Terimalah Kami Sebagai Umatmu

Ya Rasulullah Ya Habiballah

Kurniakanlah Syafaatmu

Allahumma Solli Ala Muhammad

Ya Rabbi Solli Alaihi Wasallim (2x)

tahajud cinta

Sedang Kau Dekat Bukan Di Mata

Sentuhmu Erat Di Pinggir Jiwa

Sedang Kau Dekat Di Pinggir Jiwa

Sedang Kau Dekat Di Pinggir Jiwa

Biarkan Air Mata Melimpah

Biarkan Luluh Cinta Tercurah (2x)

Segala Kasih Rindu Tertumpah

Seluruh Hati Aku Berserah (2x)



Kau Datang Ketika Duka, Dan Bintang Bercahaya

Tunjukku Jalan Syurga

Ku Haus Di Tengah Laut, Lemas Mencari Tempat Berpaut

Kirimkan Aku Kekuatan, Peta Pedoman Di Kesesatan

Ku Sunyi Dalam Gembira

Perit Pedih Tanggung Derita, Sungguh Aku Bukan Wali

Yang Suci Dari Hina Dan Benci


Terlalu Lama Aku Mencuba, Terlalu Banyak Cinta Yang Ku Damba

Tiada Yang Sempurna Hanyalah Fana, Tuhan Ampuni HambaMu



Ku Rebah Di Dada Malam, Memecah Dendam Yang Lama

Diam Kutanggalkan Baju Dunia, Dakapku Dengan Selimut Syurga

Ya Tuhanku, Hanya Padamu, Tempat Mengadu Segala Rindu

Limpahiku Rahmat KasihMu

Dalam Tahajjud Cinta Bersujud...

padamu ku bersujud...


Ku menatap dalam kelam
Tiada yang bisa ku lihat
Selain hanya nama-Mu ya Allah

Esok ataukah nanti
Ampuni semua salahku
Lindungi aku dari segala fitnah

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
Jadikan aku selamanya
Hamba-Mu yang slalu bertakwa

Ampuniku ya Allah
Yang sering melupakan-Mu
Saat Kau limpahkan karunia-Mu

Dalam sunyi aku bersujud
Binnabil huda Ya Rasulussalam
Wayamursala rahmatan lil anam

‘Alaikassolatu wa’alaikassalam
Wasohbika wattabi’inal kirom

Dengan Nabi yang membawa hidayah
Wahai utusan rahmat sekalian alam
Selawat salam pujian untukmu
Para sahabat juga tabi’in yang mulia.


Binnabil huda nahnu jundul huda
Sanabqi ‘alal ‘ahdi tulul mada
Bazzhalnaddima wartadhoinar-roda
Li nashril huda Ya Rasulussalam

Dengan Nabi yang membawa hidayah
Kami sambung perjuangan sucimuBerkorban jiwa raga untuk agama
Janji taat setia selamanya


Ya Mustofa Rasullallah
Ya Sanadi Ya Sayyidi

Wahai yang Terpilih, Utusan Allah
Kau sandaranku, Pemimpinku


Sollu..Sollu, sollu, sollu..
Allahumma solli wassallim‘ala sayyidina Muhammad wa aalihi Muhammad
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa sohbihi Muhammad

Mari selawat beramai-ramai
Ya Allah, selawat atas baginda Muhammad, dan keluarganya
Ya Allah, selawat atas baginda Muhammad dan para sahabatnya.


Binnabil huda nahnu jundul huda
Sanabqi ‘alal ‘ahdi tulul mada
Bazzhalnaddima wartadhoinar-roda
Li nashril huda Ya Rasulussalam

Dengan Nabi yang membawa hidayah
Kami sambung perjuangan sucimu
Berkorban jiwa raga untuk agama
Janji taat setia selamanya


Ya Shafi’ie Khuz biyadi
Ya Rasullallah, HabiballahHuwal Hadil Basyir

Wahai yg memberi syafaat ambil/pegang tanganku,
Pesuruh Allah, Kekasih Allah,
Dialah petunjuk, dialah pemberi khabar gembira.


Sollu,sollu, sollu, sollu..
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa aalihi Muhammad
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa sohbihi Muhammad
Mari selawat beramai-ramai,
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad, dan keluarganya,
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad dan para sahabatnya.


Shafi’una..shafi’una..shafi’una..shafi’una..
Wahai yg memberi syafaat,

Rasulallah..
Habiballah..
KeNabiyallah..
Sofiyallah,
Pesuruh Allah,


Ya Allah, selawat atas baginda muhammad, dan keluarganya
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad dan para sahabatnya

Ya Allah, selawat atas baginda muhammad, dan keluarganya