Monday, November 28, 2011

salam maal hihrah!!

assalamualaikum w.b.t...smoga iman kita smua brda dlm keadaan shat mcm dri kita jgk kn..insyaallah..rean nie na kte sllu lmbt,ye la kot an..hahak..na wt cmne,trlupa na wish kt korg smua(aduyai bjet cm de uwg bca je an blog ko nie rean..)hehe..rean na wish salam maal hijrah to all muslim n muslimat..

Penghijrahan yang abadi dan total kepada setiap insan muslimin sememangnya dituntut dalam Islam. Apakah tiada siapa yang terkesan daripada peristiwa penghijrahan 1433 tahun dahulu oleh Nabi Muhammad S.A.W?

Sesungguhnya hanya dengan dengan adanya peristiwa penghijrahan itu yang telah ditentukan Allah maka Islam berkembang dan mula tersebar meluas keserata pelusuk dunia.

Hijrah amat terkenal di kalangan umat Islam kerana ia berkait rapat dengan peristiwa perpindahan Rasulullah s.a.w daripada Mekah ke Madinah dan juga merupakan tarikh permulaan pengiraan tahun Islam.

Hijrah lahiriah atau perpindahan badan dari satu tempat ke satu tempat atau dari satu negeri ke negeri yang lain merupakan sesuatu yang mudah dilakukan oleh manusia. Sememangnya manusia kerap berhijrah dari satu tempat ke satu tempat yang lain dengan tujuan yang tertentu.

Saidina Jaafar ibn Abi Talib dengan rombongannya telah berhijrah ke Habsyah untuk menyelamatkan diri dari tekanan pihak musyrikin Quraisy yang begitu dahsyat. Ramai para sahabat r.a selepas itu telah berhijrah ke Madinah untuk menyelamatkan akidah mereka dari diancam oleh musyrikin Mekah.

Dari Ma'qil bin Yasar r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:"Beribadat di masa-masa sulit sama dengan hijrah kepadaku."

(Riwayat Muslim)

insyaallah,smoga thun bru nie akan trtanam stu tau lbeh azam yg bru dmana insyaallah akan dpt mmbgnkn dri kte sniri,bngsa,ngra and da most important agama kte snri..

salam maal hijrah smua..!!

jazakallah hu ghair khasiron...

No comments:

Post a Comment

bace dah..
komen larh pulak:p